Školicí centrum EOSC CZ: Jak vzděláváme vědce pro éru otevřené vědy – rozhovor s Pavlínou Tassanyi

Pavlína pochází z Ostravy a vystudovala komparativní literaturu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. V Praze působila deset let, z toho nejdéle v Národní technické knihovně (NTK), se kterou pořád spolupracuje, i když se mezitím přestěhovala zpátky do Ostravy. Pracovala zrovna v Moravskoslezské vědecké knihovně v Ostravě (MSVK), když objevila inzerát, ve kterém hledali odborníka na vzdělávání v projektu EOSC-CZ (European Open Science Cloud). Díky předchozím zkušenostem z NTK i MSVK, kde rozvíjela edukační programy, uspěla ve výběrovém řízení a stala se součástí týmu iniciativy EOSC CZ.

10. 2. 2025 Vladimíra Coufalová

Bez popisku

Proč vlastně Školicí centrum existuje? Jakou roli hraje ve vzdělávání zaměstnanců a institucí? Proč není školení ponecháno jednotlivým institucím, ale je soustředěno do Školicího centra? Jaké výhody to přináší?

Školicí centrum EOSC CZ bylo založeno jako součást širší podpory implementace EOSC v České republice, přičemž vzdělávání nadále zůstává i v kompetenci jednotlivých institucí. Jeho hlavním cílem je vytvořit rámec pro koordinaci vzdělávacích aktivit napříč akademickým a výzkumným sektorem, což umožňuje systematický přístup, omezuje duplicitu a zajišťuje jednotnou kvalitu obsahu. Díky centralizaci lze lépe reagovat na potřeby celé výzkumné komunity a zároveň efektivněji využívat zdroje, protože jednotlivé instituce nemusí vyvíjet vlastní školení. Na druhou stranu může být nevýhodou menší prostor pro vysoce specializovaná školení přizpůsobená konkrétním institucím, což podtrhuje význam lokálních vzdělávacích iniciativ v dikci jednotlivých institucí.


Jsi vedoucí Školicího centra EOSC CZ. Co konkrétně nabízíte?

Naše agenda je rozdělená do dvou hlavních činností: zajišťujeme vzdělávací akce a realizujeme konference. Školící akce typicky pokrývají témata spojená s životním cyklem dat a činnostmi, které výzkumníci nebo například data stewardi během těchto fází s daty vykonávají.


Jak vybíráte témata školení?

Především vycházíme z již proběhlých akcí a zpětné vazby. Ve chvíli, kdy se ve zpětné vazbě začne profilovat téma, které komunita potřebuje, tak na to reagujeme. Dále se řídíme podněty z pracovních skupin EOSC CZ a jejich tajemníků. Jsme schopni zajistit kompletní organizační podporu – od zajištění lektorů a prostor až po catering a registraci účastníků.


O co je největší zájem?

Dobré ohlasy mají praktická témata, tzv. „hands-on“ školení, při kterých si účastníci mohou sami aktivně vyzkoušet konkrétní úkoly. Například školení na elektronické laboratorní deníky, které vedl Marek Cebecauer, mělo velký úspěch.




„Ve chvíli, kdy se ve zpětné vazbě začne profilovat téma, které komunita potřebuje, tak na to reagujeme.“

Co je pro Školicí centrum aktuálně největší výzva?

Po covidu hodně lidí zůstává v online prostoru a pro nás je výzvou získat dostatečný počet účastníků na fyzickou akci. Cílíme na vědeckou komunitu v celé České republice, nejen na Prahu, kde je zájem přirozeně největší.


Pokud jde o fyzickou účast na školeních – proč je právě tato otázka klíčová? Jaké faktory ovlivňují rozhodování účastníků mezi prezenční a online formou?

Fyzická účast na školeních je klíčová především proto, že umožňuje intenzivnější interakci mezi účastníky a lektory a přispívá k lepšímu osvojení praktických dovedností. Osobní setkání poskytují prostor pro přirozenou diskusi, okamžité dotazy a hlubší porozumění probíraným tématům. Na druhou stranu online školení přinášejí větší flexibilitu, umožňují zapojení účastníků z různých regionů bez nutnosti cestování, což šetří čas i finanční náklady. Zároveň nám jako organizátorům umožňují snazší přístup k odborníkům, kteří by se prezenčně nemohli zúčastnit. Výběr mezi prezenční a online formou tak hodně závisí na několika faktorech, včetně tématu školení, jeho interaktivní povahy, časových možností účastníků a jejich osobních preferencích. Proto se snažíme o vyvážený přístup, aby bylo možné skloubit výhody obou forem a nabídnout školení co nejširší skupině odborníků v co nejefektivnější podobě.


Mohla bys jmenovat školení z poslední doby, které bys ocenila a plány do budoucna?

V prosinci proběhl velmi zajímavý webinář na téma Citizen science a využívání dat získaných prostřednictvím občanské vědy, jehož záznam je možné shlédnout na našem YouTube kanále. Už na 4. března máme naplánované školení Základy správy výzkumných dat, ale připravujeme také školení, které představí možnosti přístupu k výpočetní kapacitě superpočítačů pomocí platformy Lexis.







„Osobní setkání poskytují prostor pro přirozenou diskusi, okamžité dotazy a hlubší porozumění probíraným tématům.“

Jaká byla odezva na školení pro data steward manažery?

Byla velmi dobrá a zároveň vyplynula potřeba a zájem o intenzivnější školení, například formou letní školy, o čemž nyní jednáme. Data stewardi tvoří svým způsobem koherentní skupinu lidí, kteří řeší podobné úkoly, a můžeme jim tak nabídnout konkrétní školení na míru.


Kdo se může na vaše školení přihlásit a jaký je jazyk školení?

Na školení se může přihlásit kdokoliv, kdo buď sám pracuje s vědeckými daty, nebo poskytuje podporu někomu, kdo s daty pracuje. Mohou to být vědci, doktorandi, kteří mají vlastní data a chtějí se s nimi naučit pracovat, knihovníci a data stewardi – primárně lidé z akademické sféry. Většina školení probíhá v češtině, ale máme také požadavky od konkrétních institucí na dvoujazyčná školení. Tématy budou například open science, otevřené licence, open data, laboratorní deníky, open peer review, otevřené repozitáře atd.


V listopadu 2024 proběhla Národní konference EOSC CZ 2024. Jak jsi byla s akcí spokojená z pohledu organizace?

Zpětná vazba od účastníků konference se nám nevrátila v takovém objemu, abychom mohli dělat nějaké obecné závěry, ale za sebe můžu říct, že jsem byla s organizací spokojená. Mám to štěstí, že máme v týmu zkušené event manažery a zároveň se můžeme spolehnout i na podporu kolegů napříč iniciativou EOSC CZ. Jsem ráda, že jsme nemuseli čelit žádným větším technickým problémům a za pochodu jsme se vypořádali i s drobnými úpravami programu. Každopádně pocit organizátora je v této věci spíše druhořadý. Věřím, že pro účastníky byla konference přínosná a poskytla jim aktuální vhled do vývoje implementace EOSC v Česku.


Na co se můžeme těšit v letošním roce?

Zatím bych zmínila EOSC Tripartite Event v květnu 2025 a letní školu pro data stewardy v červnu 2025. Koncem roku 2025 chceme více reagovat na požadavky související s komplementárními projekty, například s Národní repozitářovou platformou (NRP) nebo projektem Open Science II. Tyto projekty pravděpodobně přinesou nové potřeby v oblasti školení, například pro specifické typy repozitářů. Na tyto požadavky se již začínáme připravovat a sbíráme podněty.


Můžeš se podělit o konkrétní data či výsledky, které ukazují efektivitu vašeho školení? Kolik lidí projde školeními ročně? Máte nějaké měřitelné dopady na zlepšení znalostí nebo dovedností účastníků? Jaká čísla byste zdůraznila jako nejvýznamnější?

Od zahájení činnosti Školicího centra EOSC CZ v roce 2023 jsme realizovali 23 školení, kterými prošlo 1908 účastníků, a uspořádali 3 konference s celkovým počtem 356 účastníků (v roce 2023 7 školení pro 420 účastníků a 2 konference s 242 účastníky, roce 2024 jsme školení výrazně rozšířili – proběhlo 16 školení s 1448 účastníky a jedna konference pro 114 účastníků).

Neustále sledujeme zpětnou vazbu a snažíme se, aby naše školení co nejvíce odpovídala potřebám vědecké komunity. Reagujeme na podněty navrhující další témata, která jsou ve vědecké komunitě vnímána jako žádoucí a užitečná. Zájem o naše akce a aktivní zapojení komunity naznačují, že školení mají reálný dopad a jsou vnímána jako užitečná. To potvrzuje i zvyšující se poptávka po specializovaných školeních (např. pro data stewardy).





„Data stewardi tvoří svým způsobem koherentní skupinu lidí, kteří řeší podobné úkoly, a můžeme jim tak nabídnout konkrétní školení na míru.“

Mgr. Pavlína Tassanyi


je vedoucí Školicího centra EOSC CZ, kde organizuje vzdělávací aktivity a konference. Absolvovala studium komparativní literatury na Filozofické fakultě UK. Má zkušenosti s akademickou podporou a vzděláváním, které nyní uplatňuje při přípravě vzdělávacích materiálů a metodik. V EOSC CZ se zaměřuje na rozvoj kompetencí v oblasti otevřené vědy a FAIR dat.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.